Banner boerderijwinkel

Klanten rijden graag om voor verse boerenproducten

23 mrt 2021

Het steunen van lokale boeren is voor veel consumenten de belangrijkste reden om een boerderijwinkel te bezoeken. De keuze uit verse en smaakvolle producten is daarnaast belangrijker dan de prijs. En sommigen zijn bereid er best ver voor te reizen. Dat blijkt uit onderzoek onder consumenten door het online platform Lekkerder bij de Boer.

Verse producten boerderijwinkel

Met het Groot Nationaal Boerderijwinkel Onderzoek brengt Lekkerder bij de Boer voor het eerst in kaart waarom consumenten voor een boerderijwinkel kiezen. Initiatiefnemer Thomas Siahaya spreekt van nieuwe inzichten die kunnen helpen bij uitbreiden van de klantenkring van agrarische winkeliers.

Siahaya vindt het onder meer verrassend dat mensen bereid zijn best ver te reizen voor een boerderijwinkel. Het merendeel stelt het maximum op 10 kilometer, maar bijna 18 procent wil ook wel verder fietsen of rijden. 'Zo hoog had ik het percentage niet verwacht. Hieruit blijkt dat mensen bereid zijn om te rijden voor bijzondere producten.'

De populairste producten bij boerderijklanten zijn eieren, fruit, groente, aardappelen, kaas en vlees. Driekwart vindt die producten van de boer lekkerder dan die van de supermarkt. 'Klanten van boerderijwinkels vinden prijs minder belangrijk. Smaak en versheid staan daarboven', zegt Siahaya.

Groei

De uitkomsten van het onderzoek passen bij de groei die de boerderijwinkels al enkele jaren doormaken. 'Je ziet een uitbreiding van het aantal verkoopplekken en een groei van de omzet. De coronamaatregelen hebben dat versterkt. Meer ondernemers zijn begonnen met directe verkoop. En bij bestaande verkooppunten is de belangstelling van de klant duidelijk gegroeid', zegt voorzitter Arjan Monteny van de LTO-vakgroep Multifunctionele Landbouw.

Monteny ziet een toenemend aantal klanten die door de sluiting van de horeca meer thuis zijn gaan koken. Mensen die voorheen regelmatig uit eten gaan, duiken nu zelf de keuken in. 'En die gaan dan niet naar de supermarkt voor een kilo gehakt voor 6 euro en voorgesneden boontjes. Die gaan naar speciaalzaken, waar ook de boerderijwinkels onder vallen. Dat zijn klanten die je in het verleden wat minder zag.'

Het is de vraag of die klanten in de toekomst blijven komen, als de horeca weer open mag. Monteny verwacht dat een deel van hen straks weer voor het gemak gaat kiezen. 'De Nederlandse consument is nu eenmaal een gemaksconsument, die wil onestopshopping. Omdat de stijgende tendens al langer gaande was, denk ik dat die wel doorzet. Maar er zal zeker wat afvlakking plaatsvinden.'

Online bestellen

Siahaya ziet in online bestellen of reserveren mogelijkheden om nieuwe klanten vast te houden. In het onderzoek geven 248 consumenten aan nog niet bij de boer te shoppen. Van hen zou 44,2 procent graag online bestellen bij de boer om het daarna zelf op te halen, 51 procent laat het liever thuisbezorgen. 'Het reserveren van producten is een latente behoefte van klanten. Hier zitten kansen waarop boerderijwinkels kunnen acteren.'

Het is wel de vraag of boerderijwinkels de extra kosten van een webwinkel kunnen rondrekenen, zegt Monteny. 'Dat is een enorme uitdaging voor kleine ondernemers. Als je al ziet dat zelfs Albert Heijn of Picnic online nog steeds geen operationele winst hebben, is het voor boerderijwinkels echt heel lastig. Je hebt wel een aantal regionale initiatieven, maar die kunnen alleen bestaan door de krachten te bundelen en intensief samen te werken.'

Monteny denkt dat de rek er nog niet uit is voor boerderijwinkels. 'Nog maar een fractie van de consumentenaankopen gaat via directe verkoop, daar zit zeker nog groeipotentie. Boeren en tuinders spelen daar verschillend op in. De een runt een complete winkel, de ander een stalletje langs de weg en weer een ander verkoopt twee maanden per jaar aardbeien.'

Verpakkingsvrij

Waar smaak en kwaliteit bovenaan staan, worden in het onderzoek zaken als verpakkingsvrije producten of het gebruik van minder plastic door boerderijwinkels amper genoemd door consumenten. Monteny herkent zich daar wel in. 'Ik denk niet dat daar een heel grote groep gevoelig voor is. In biologische winkels zie je dat daar wel aandacht voor is. Sommige winkels onderscheiden zich daar ook mee. Daar komt wel een publiek dat daarmee bezig is.' Ook Siahaya ziet dat het onderwerp 'verpakkingen' nog niet erg speelt. 'Maar het is wel iets onderscheidends waar de winkels wat meer nadruk op kunnen leggen.'

Lekkerder bij de Boer

Lekkerder bij de Boer is een app waarop burgers boerderijwinkels, boerderijkraampjes en versautomaten kunnen vinden. Aan het onderzoek deden 1.218 respondenten mee, waaronder ook gebruikers van die app. Van de respondenten deed daarom 79,3 procent al inkopen bij de boer. Dit onderzoek toont dan ook een minder grote aanwas aan nieuwe klanten door corona dan eerder onderzoek laat zien.

Zo zag marktonderzoeker GfK in december 2020 een verdubbeling van het aantal kopers bij boerderijwinkels. In het recente onderzoek van Lekkerder bij de Boer is slechts 12 procent van de ondervraagden een 'nieuwe' klant. Voorzitter Arjan Monteny van de LTO-vakgroep Multifunctionele Landbouw ziet dat boerderijwinkels veel vaste klanten hebben. 'Het is een trouwe schare mensen die interesse heeft in de productiewijze, in de herkomst van een product. Je ziet dat ondernemers daar steeds meer op inspelen.'

Bron: Nieuwe Oogst (19 maart 2021)

Onderzoek naar boerderijverkoop in Limburg

De resultaten uit het onderzoek van Lekkerder bij de Boer komen op grote vlakken overeen met de inzichten die in het onderzoek van student Stan Breukers naar voren kwamen. Breukers deed in de tweede helft van 2020 in opdracht van de LLTB onderzoek naar boerderijverkoop in Limburg. De belangrijkste resultaten uit dit onderzoek vindt u hier.

Pagina delen

Sectorgroepen

Dit artikel staat onder de volgende sectorgroep
MFL