field-1246620_1920

Het eerlijke verhaal in de klas

24 okt 2024

Het eerlijke verhaal vertellen, vanuit de praktijk en op basis van feiten, daar kun je wat de LLTB betreft niet vroeg genoeg mee beginnen. ‘Als een uitgever van lesmateriaal je hulp vraagt, grijp je die kans met beide handen aan’, zegt John Verhoijsen, voorzitter van LLTB-regio Noord-Limburg en veehouder in Beringe, gemeente Peel en Maas.

Boek Een dag op de boerderij

Het reilen en zeilen binnen de agrarische sector wordt de afgelopen jaren stevig onder de loep genomen. ‘Onder een vergrootglas liggen is op zich niet erg’, vindt Verhoijsen. ‘Maar het probleem is dat je door een vergrootglas meestal niet het hele plaatje ziet. We zijn dan ook altijd blij als we de kans krijgen het eerlijke verhaal te vertellen. Mensen hebben het volledige verhaal nodig om een mening te vormen en daar moeten we op school mee beginnen.’

Op de boerderij
Onlangs kreeg Verhoijsen het verzoek van een uitgever om mee te kijken naar de inhoud van een (les)boekje voor kinderen van de bovenbouw van de basisschool, genaamd ‘Op de boerderij’. ‘De uitgever vond het belangrijk dat de juiste informatie werd verteld’, zegt Verhoijsen. ‘Hij gaf aan dat hij bij het schrijven van lesboeken graag deskundigen uit diverse hoeken betrekt. Zo leren kinderen volgens de uitgever dat de wereld verschillende nuances kent. Hiermee hoopt hij dat kinderen zelf gaan nadenken over het onderwerp dat hen interesseert. Als ondernemer en regiobestuurder juich ik die aanpak uiteraard toe en hoop dat meer uitgevers dit goede voorbeeld volgen. Samen met de LLTB heb ik deze kans dan ook graag aangegrepen.’

Boerderijeducatie
De sector en de LLTB doen al jaren hun best doen om dit eerlijke verhaal in de leslokalen te krijgen. ‘Zo is Boerderij Educatie Limburg al jaren actief in het basisonderwijs, op middelbare scholen en in het speciaal onderwijs’, zegt Susanne Görtz, LLTB-portefeuillehouder Multifunctionele Landbouw. ‘De educatieboeren geven lessen op scholen en ontvangen klassen op hun bedrijf om leerlingen op een praktische manier te leren waar ons eten vandaan komt.’

Pagina delen