Europese promotiecampagne voor de champignon
16 jan 2023
Onlangs ontving de Europese paddenstoelensector een subsidie van 4 miljoen euro voor de promotie van de champignon. Daarbij moeten we als Europese sector wel zelf 1 miljoen euro inbrengen.
In eerste instantie zou dit Europa-breed geïnd worden via de broedleveranciers met een toeslag op het broed. Dit heeft voor discussie gezorgd in de snijsector. Daar hebben we inmiddels, ook op Europees niveau gekozen voor een andere lijn van inning. Er wordt gekeken of dit voor de snijsector ook deels via de verwerkende industrie kan lopen.
De campagne is bedoeld om de consumptie van champignons (vers en bewerkt) in Europa te laten groeien door aandacht te vragen voor de positieve gezondheidsaspecten van champignons en de kwaliteit, duurzaamheid en circulariteit van de productie. De belangrijkste doelgroep van deze promotiecampagne zijn de “millennials” (leeftijdsgroep 26 – 41 jaar). Deze doelgroep consumeert minder champignons, maar is zeer geïnteresseerd in minder vlees, vleesvervangers en gezond en duurzaam voedsel.