Varkenshouderij

Per 1 januari 2023 verandert wetgeving voor mestvervoer

22 nov 2022

Deze week ontvingen vervoerders, leveranciers en afnemers van mest een brief van LNV over de nieuwe regelgeving voor mestvervoer. De manier waarop mestvervoer wordt doorgegeven, verandert op 1 januari 2023. Vanaf dan werkt de hele mestketen op een nieuwe manier: met het realtime Vervoersbewijs dierlijke meststoffen (rVDM). Alleen de import en export van dierlijke mest blijft tot 1 juni 2023 nog op de huidige manier werken.

LLTB-foto-940x660px-mestvervoer

Wat verandert er?

rVDM werkt realtime en digitaal. Dat heeft voor iedereen gevolgen voor de administratie: voor vervoerders, leveranciers en afnemers van mest. De belangrijkste wijziging is dat vóór, tijdens en na het vervoer, digitaal gegevens worden doorgegeven aan de overheid. Bij varkenshouders zal dat via het systeem e-CertNL verlopen. Vervoerders melden voor en tijdens het vervoer. Leveranciers en afnemers moeten achteraf binnen 7 dagen het vervoer digitaal bevestigen. RVO berekent de hoeveelheden fosfaat en stikstof van de geleverde mest op basis van labanalyse of forfaits. Deze gegevens zijn daarna in te zien via mijn.rvo.nl.Het rVDM geldt voor standaard vervoer, waarbij verplicht wordt gewogen, bemonsterd en geanalyseerd. Het geldt ook voor maatwerk vervoer. Hier gelden speciale regels. Het gaat hier om vervoer zonder GR/GPS-apparatuur (zoals boer-boer-vervoer en afvoer naar particulieren), paarden- en ponymest naar substraatbereider, afvoer van champost en kalvergier dat via een pijpleiding naar een mestverwerker gaat.Meer informatie is te vinden op: www.verantwoordmestvervoer.nl/over-rvdm

Waarom rVDM?

De overheid wil mesttransporten digitaal en realtime vastleggen, waardoor meststromen beter kunnen worden gevolgd. Zo wordt het mogelijk om realtime te controleren op afwijkende transportbewegingen. Bovendien maakt digitalisering het mogelijk om fraudeurs sneller en effectiever aan te pakken. Dit voornemen is in september 2018 aangekondigd in het rapport Versterkte Handhavingsstrategie Mest. Zowel de overheid als de sector zetten in op een transparante verantwoording van mesttransporten. Transparantie kan onbedoelde fouten voorkomen en draagt bij aan een gerichtere aanpak van risiconemende partijen.

Betrokkenheid POV

POV, LTO Nederland, Cumela Nederland en Transport en Logistiek Nederland zijn betrokken bij de invoering van het rVDM. Dit om de belangen van leden bij de totstandkoming van rVDM te behartigen. POV maakt zich zorgen over de invoering per 1 januari 2023. Veel betrokkenen zijn nog niet op de hoogte van de nieuwe methode van melden en moeten er nog mee leren werken. Voor varkenshouders geldt dat er een account aangemaakt moet worden in e-Cert van de NVWA. Dat moet in veel gevallen nog gedaan worden. Inloggen gebeurt met eHerkenning.POV en andere sectorpartijen pleiten al langere tijd bij het ministerie van LNV voor een praktische overgangstermijn.

Pagina delen

Sectorgroepen

Dit artikel staat onder de volgende sectorgroep
Varkenshouderij