Verkeerssituatie Groeneweg Clemensdomein
13 sep 2022
De herstructurering van de wegen rondom het Clemensdomein is afgerond. De Kloosterstraat en de Groeneweg op de grens van Brunssum en Merkelbeek zijn weer open voor het verkeer. Naar aanleiding van een bezoek op locatie onder gezelschap van een aantal ondernemers uit het gebied, zijn regiobestuurder Rebecca Steinbusch Lacroix, projectleider Sanne de Heij van de LLTB in gesprek gegaan met een medewerker van de gemeente Beekdaelen.
Het kruispunt is onder reconstructie geweest, waarbij ook met bewoners en omwonenden is gecommuniceerd. Tijdens de voorbereiding is gezocht naar een ontwerp waarbij de aanwonenden en de vele fietsers en anderzijds de gemotiseerde weggebruikers, zijnde auto's en landbouwverkeer, samen veilig gebruik kunnen maken van de beperkt beschikbare ruimte. Waarbij ook het beschermen van de aanwezige panden erg belangrijk was. Volgens technische richtlijnen en onderzoeken zou het mogelijk moeten zijn om met de meest grote en complexe machines nog steeds de bocht te nemen op het kruispunt. In de praktijk blijkt dit niet helemaal te kloppen en zijn nog een paar aanpassingen wenselijk. Het doel van de reconstructie is het verbeteren van de verkeersveiligheid en het verminderen van de snelheid dat er gereden kan worden op het kruispunt. Er zijn trottoirs aangelegd, voorzien van metalen bollen om wandelaars, fietsers en gevels te beschermen. Er zijn geen parkeervakken meer langs de weg, maar een stukje verderop is er een parkeerplaats voor bewoners en bezoekers aangelegd. Binnenkort volgen ook de verkeersborden voor het verboden te parkeren op de straat.
De situatie voorheen:
- Gevaarlijk kruispunt;
- Beschadigde panden;
- Smalle onoverzichtelijke weg;
- Geparkeerde auto’s op de weg;
- Geen trottoir;
- Veel verkeer dat ook met veel snelheid door de kom rijdt.
De situatie nu:
- Kruispunt;
- Smallere weg, zodat men niet rakelings langs elkaar door kan rijden, maar echt moet afremmen;
- Trottoir;
- Metalen zwarte bollen voor bescherming trottoir, fietsers en woning (verzakking en pandbeschadiging);
- Verplaatsing regenpijp en plaatsen grote steen voor woning ter voorkoming van schade;
- Parkeerplaatsen voor bewoners langs de weg, niet meer op de weg;
- Volgens technische richtlijnen kan de grootste machine de bocht nemen, waarbij wel stapvoets gereden moet worden;
- Alternatieve route voor aanliggende agrarische ondernemer over het fietspad.
Afspraken:
- Verkeersborden; welke zijde voorrang heeft en verbodsborden voor parkeren;
- Mogelijke verplaatsing lichtmast en bolwerk;
- Reflectoren op de eerste en laatste bol voor meer zichtbaarheid;
- Er worden verkeersborden geplaatst die verbod op parkeren aangeven en die voorrangssituatie aangeven;
- Er worden drempels met komremmers geplaats aan de rand van de bebouwde kom om snelheid te laten minderen. Hiervan ontvangt de LLTB beeldmateriaal, zodat er meegekeken kan worden en input geleverd kan worden omtrent veiligheid en werkbaarheid van de nieuwe situatie voor landbouwvoertuigen.
Oproep:
- Gebruik de parallelweg;
- Heb geduld en begrip voor elkaar in het verkeer;
- Indien gebruik kruispunt, rijdt stapvoets in de bocht
Rijdt niet klakkeloos via de navigatie maar:
- Gebruik de paralelweg N274 en Kneijkuilerweg (Landgraaf/Brunssum – Koningsbosch/Sittard) voor doorgaand verkeer;
- Vermijd de lastige haakse bocht Groeneweg- Kloosterstraat en gebruik de aanwezige alternatieve routes;
- Heb geduld en begrip voor elkaar in het verkeer;
- Indien gebruik kruispunt, rijdt stapvoets in de bocht.