Afdekken van lading tijdens vervoer: ja of nee?
22 jun 2021
Via de LLTB Infolijn zijn verschillende vragen binnengekomen over het al dan niet afdekken van lading tijdens vervoer. Ook zijn al enkele ondernemers beboet omdat zij zich (onbewust) niet aan de geldende regels hielden. In het artikel van Cumela hieronder leest u alles over de voorschriften en regelgeving voor landbouwvoertuigen in het kader van het afdekken van lading.
Uitgangspunt is dat afvallende losse lading geen gevaar of hinder mag veroorzaken voor andere weggebruikers. Is dat wel het geval, dan moet de lading worden afgedekt. Vanaf 2014 luidt de wettelijke bepaling voor het afdekken van losse lading: ‘Losse lading die naar haar aard niet op of aan het voertuig bevestigd kan worden, moet deugdelijk zijn afgedekt indien gevaar of hinder ontstaat of kan ontstaan als gevolg van afvallende of wegwaaiende lading.’
Geen generieke afdekplicht
Er is geen wettelijke afdekplicht voor alle losse lading. Veel handhavers denken echter dat dit wel het geval is. Voor losse lading is de bepaling zodanig dat het in de praktijk werkbaar blijft. Oogsten van los gestorte veldgewassen zoals mais en kuilgras of het vervoeren van hooi, zonder ook maar iets te verliezen, is praktisch onmogelijk. Zelfs met een afdeksysteem komt er nog wel wat mais, kuilgras of hooi van de silagewagen. De nieuwe bepaling dat afvallende of afwaaiende lading geen gevaar of hinder mag veroorzaken, geeft hieraan invulling. Of daarvan sprake is, is ter beoordeling van de handhaver.
De wettelijke bepaling is echter geen vrijbrief om losse lading niet af te dekken. Het al dan niet moeten afdekken hangt af van het soort lading, hoe er is geladen en hoe snel er wordt gereden. De tijd van kippers of silagewagens met een grote kop erop en de lading tot aan de rand van de schotten geladen, is inmiddels wel voorbij.
Soort lading
Er zijn verschillende soorten losse lading. Van producten met een relatief hoog soortelijk gewicht zoals aardappelen en suikerbieten tot lichte producten zoals kuilgras, mais en hooi.
Aardappelen en suikerbieten waaien niet van de aanhangwagen. Wanneer aardappelen en suikerbieten minimaal 20 centimeter onder de schotten worden geladen, is er geen risico op afvallende lading. Daarbij mag er nog wel een kop op zitten die boven de schotten komt, mits de lading maar voldoende onder de schotten zit. Beladen aanhangwagens moeten rotondes en bochten kunnen nemen zonder dat de lading er vanaf valt.
Bij kuilgras, mais en hooi bestaat wel het risico op afwaaiende lading. Als dergelijke lading er toch afwaait, moet de handhaver bepalen of er hierdoor gevaar of hinder ontstaat of kan ontstaan. Grote hopen mais op de rotonde of vlak voor het viaduct zijn vanzelfsprekend gevaarlijk. Een discussiepunt blijft in hoeverre afwaaiende lading gevaar of hinder veroorzaakt. Voor de tractorchauffeur is het lastig te beoordelen hoeveel eruit waait.
Onder de schotten
Wanneer silagewagens met mais, kuilgras of hooi geen afdeksysteem hebben, is het advies van Cumela om deze helemaal onder de schotten te laden. Ook de kop in het midden dient daarbij onder de schotten te blijven. Daarmee wordt het risico op afwaaiende lading beperkt, maar zal niet helemaal te voorkomen te zijn. Een belangrijke factor voor het risico op afwaaiende lading is de rijwind. Rijden met aangepaste snelheid voorkomt dat er lading afwaait.
Uitgangspunt bij het niet afdekken van mais, kuilgras of hooi is dus helemaal onder de schotten laden. Desondanks blijft er risico op afvallende lading bestaan. Maar de hoeveelheid afvallende lading zal wel beperkter zijn en daarmee ook het gevaar of de hinder.
Bekeuring
Wanneer u het niet eens bent met de bekeuring voor afvallende lading, kunt u hiertegen in beroep gaan. Zaak is dan wel om bewijsmaterieel te hebben waarmee u de rechter kunt overtuigen. Maak dan ook ter plekke van de staandehouding foto’s van de beladen silagewagen of kipper. Bij voorkeur ook in de bak, zodat duidelijk is dat er onder de schotten is geladen. Maak tevens foto’s van de combinatie waar de omgeving op staat, zodat duidelijk is dat het op het moment van de staandehouding is. Zonder dergelijk bewijsmateriaal is een beroep tegen een bekeuring afvallende lading kansloos.
Afdeksysteem
Stilstand en boetes door handhaving zijn in principe te voorkomen door de aanschaf van een afdeksysteem. Dit geeft veel minder aanleiding voor de politie om te handhaven. Voor bestaande landbouwaanhangwagens wordt een afdeksysteem veelal als relatief duur gezien. Voor nieuwe kippers of silagewagens is het advies wel om goed te overwegen om er direct een afdeksysteem bij aan te schaffen. De kosten ervan kunnen over een langere periode worden afgeschreven en voorkomt stilstand en discussies met de politie.
Bron: Cumela
---
In gesprek met de politie?
De LLTB heeft contact met de politie in Limburg over het al dan niet faciliteren van een gesprek tussen agrarische ondernemers en de agent die gericht is op landbouwvoertuigen. Tijdens dit gesprek kan besproken worden waar boeren en tuinders op moeten letten om veilig de weg op te gaan met hun voertuigen, waarmee tevens boetes worden voorkomen. Heeft u behoefte aan een dergelijk gesprek? Laat het dan weten aan LLTB-projectleider Floor Grubben via fgrubben@lltb.nl. Bij voldoende animo wordt dit gesprek gerealiseerd.