Pluimvee

Verkopen wat de consument wil

10 apr 2021

Steeds meer agrarisch ondernemers vervullen een maatschappelijke rol naast de productie van voedsel: ze boeren in de breedte. Pluimveehouders John en Tom Bongers uit Weert produceren energie via de zonnepanelen op de daken en verkopen een deel van de eieren via de boerderijautomaat.

Tom Bongers

Wie bij huisverkoop denkt aan een stalletje aan de straat met een muntenbakje, komt bij de familie Bongers bedrogen uit. De ‘Eier Drive-in Altwieërthej’ is uitgerust met parkeerplaatsen en een robuust houten onderkomen. De verkoopautomaat telt meer dan honderd vakken waarvan een aantal koel- en vriesvakken. Automatisch bedienbare rolhekken, toegangspoorten en een alarminstallatie bieden bescherming tegen vandalisme.

Samen met zijn vriendin vult Tom Bongers de eierenautomaat in het buitengebied van Weert. Naast de reguliere en gekleurde eieren van de boerderij kunnen consumenten hier streekproducten aanschaffen zoals honing, fruitsappen, kippenvlees en aardappelen. ‘Een doosje van tien scharreleieren kost bij ons in de automaat 1,60 euro’, zegt Tom Bongers. ‘In de supermarkt betaal je meer dan het dubbele.’

Dat is niet de enige reden dat de maandomzet voorzichtig groeit. Vooral in coronatijd snakken buurtbewoners naar een uitje, merkt zijn vader John Bongers op. ‘We hebben ook een gunfactor en producten die staan voor versheid, kwaliteit en duurzaamheid.’

Vrije uitloop

Het pluimveebedrijf van de familie Bongers is begin jaren vijftig opgericht door de grootouders van John Bongers. Vandaag de dag telt Eierfarm De Zoom 145.000 leghennen, verdeeld over twee locaties. Het is een combinatie van scharrel- en vrije-uitloopkippen. ‘Daarnaast voegen we waarde toe via een eigen eierhandel’, zegt John Bongers.

Het vermarkten van de eigen eieren heeft bij de familie altijd hoog in het vaandel gestaan. In de jaren tachtig is een handelstak gestart, waarbij onder andere dag- en weekmarkten werden bevoorraad. In 2008 zijn met hulp van een Duitse partner gekleurde eieren in het assortiment gekomen naast gekookte en gepelde eieren en vloeibare eiproducten.

Sinds een paar jaar ligt de focus weer bij de productie. De huisverkoop is aangewakkerd door de vraag uit de omgeving. ‘We hebben voor onbemande verkoop gekozen, omdat elke keer gezellig een kwartier ouwehoeren om vervolgens één traytje te verkopen niet gaat werken’, analyseert John Bongers. ‘Als je huisverkoop goed en degelijk wil doen, vergt het wel een behoorlijke investering.’

Verplaatsen in je klanten

Het bijvullen van de automaat en reclame maken kost de nodige uurtjes. ‘Je moet je altijd verplaatsen in de vraag van je klanten. Zo hadden we zakken van 5 kilo aardappelen in de automaat en dat liep amper. Nu we een half pond aanbieden, loopt het ineens wel’, zegt John Bongers. Contact met bezoekers is er volop. ‘Even een kort praatje maken en altijd beschikbaar zijn als de automaat hapert.’

Vader en zoon richten hun pijlen de komende jaren naast de huisverkoop op de online verkoop van onder andere kippenvlees en andere regionaal geproduceerde producten, die ze inkopen en vermarkten. ‘Nu vragen onze klanten om kip, en nee verkopen doen we niet graag’, besluit John Bongers.

In de artikelenserie 'Boeren in de breedte' komen verspreid over het jaar verschillende boeren en tuinders aan het woord, die naast de primaire productie een maatschappelijke rol vervullen. Zij vertellen graag over hun ervaringen met hun bedrijfsvoering.

Pagina delen

Sectorgroepen

Dit artikel staat onder de volgende sectorgroepen
MFL, Pluimveehouderij