Tractor 2

Wegwijzer van LTO helpt bij registratieplicht landbouwverkeer

1 dec 2020
Tractor

Na de conversieperiode is een keuring voor registratie verplicht en zijn kosten van registratie hoger. LTO Nederland heeft een overzichtelijke ‘Wegwijzer’ gemaakt om leden meer duidelijkheid te geven. 

Alle landbouwvoertuigen zoals trekkers, getrokken aanhangwagens, shovels, mobiele kranen en combines die de openbare weg op gaan, moeten vanaf 1 januari 2021 worden geregistreerd. Voor landbouwvoertuigen die sneller willen rijden dan 25 km/uur en/of een ontheffing nodig hebben, geldt dat naast de registratie ook direct een kenteken verplicht is. Vanaf 1 januari 2025 moeten alle landbouwvoertuigen een kenteken voeren.

Gebeurt de registratie binnen de conversieperiode, dan is een RDW-keuring of schouw niet nodig. Het gaat dan puur om een administratieve registratie. Alle nieuwe landbouwvoertuigen die na invoering van het wetsvoorstel worden verkocht, zijn bij aflevering geregistreerd en hebben een kentekenplaat.

Uitzonderingen

Er gelden veel uitzonderingen voor de registratieplicht. Zo hoeven landbouwvoertuigen die nooit op de openbare weg rijden, niet geregistreerd te worden. Ook voor fruittreintjes (trekker en wagentjes) geldt een uitzondering op de registratieplicht. Een volledig overzicht van de uitzonderingen op de registratie- en kentekenplicht is te vinden in de LTO Wegwijzer.

Toch kan het registreren van de uitgezonderde voertuigen de moeite waard zijn: het kan een duurdere schouw of keuring voorkomen, mocht het voertuig toch de openbare weg op gaan of sneller dan 25 km/uur gaan rijden (indien technisch mogelijk). Daarnaast geldt vanaf 2025 een kentekenplicht voor alle landbouwvoertuigen.

Het registreren kan vanaf begin 2021 gedaan worden op de hiervoor bedoelde pagina op de website van de RDW. Na registratie en tenaamstelling van het voertuig, ontvangt de eigenaar een kentekenbewijs. Daarmee kan een kentekenplaat aangevraagd worden.

Europese eisen

De invoering van registratie- en kentekenplicht komt van de Europese eis om een APK te verplichten voor trekkers op wielen met een snelheid hoger dan 40 km/uur. Eind januari 2020 heeft de Tweede Kamer in lijn hiermee voor het wetsvoorstel voor de registratie- en kentekenplicht van landbouwvoertuigen gestemd. Na invoering van de wet moeten alle landbouwtrekkers met beperkte snelheid die op de openbare weg rijden, worden geregistreerd bij de RDW. 

Op verzoek van LTO Nederland is in het wetsvoorstel vastgelegd dat de APK-plicht niet van toepassing is op trekkers in gebruik bij een bedrijf dat actief is in de land- en tuinbouwsector. Naast invoering van de registratie- en kentekenplaatplicht van landbouwvoertuigen gaat de maximumsnelheid voor landbouwvoertuigen van 25 km/uur naar 40 km/uur en komt er één loket voor ontheffingsverlening. Ook zullen deze maatregelen zorgen voor meer toegang tot N-wegen en rondwegen.

Bron: LTO Nederland (1 december 2020)

Pagina delen