Vorige week was het sectoroverleg I&R. Alle betrokken partijen zaten aan tafel: de vertegenwoordigers van de schapen- en geitenhouderij, het ministerie, RVO en de NVWA.
Als eerste werd de situatie van het afgelopen jaar besproken. Het goede nieuws was dat het aantal telefoontjes naar de helpdesk van RVO nagenoeg gelijk of zelfs iets minder was geworden. Dat is mooi, want die telefonische helpdesk is nog steeds de grootste kostenmaker. Het heeft veel weg van een bodemloze put waarin vele tonnen aan geld verdwijnen, ieder jaar weer. In 2018 was er een tekort van ruim 500.000 euro op de I&R regeling. Dat tekort wordt betaald door LNV, maar die zoeken naarstig naar mogelijkheden om ook deze kosten aan de schapen- en geitenhouders door te berekenen. En deze vijf ton is nog afgezien van de ICT-kosten, die ook door het ministerie worden betaald.
Iedere maand worden er brieven verstuurd naar houders van dieren met een "inconsistentie", zeg maar foutje in hun registratie. Per week zitten er ongeveer 2.000 tot 3.000 schapen met fouten in het systeem. Op één miljoen schapen valt dat mee, maar als er een ziekte uitbreekt (blauwtong of MKZ), dan zijn het er echt 3.000 te veel. Het blijft dus heel belangrijk om te zorgen dat de registratie van de dieren klopt. En om meteen te reageren als u zo'n brief ontvangt. Daarmee voorkomt u kosten, die flink kunnen oplopen, want ieder fout geregistreerd dier is één melding.
De meeste fouten ontstaan nog steeds bij het wisselen van eigenaar of afvoer naar verzamelplaats of slachterij. Wees dan super alert op de registratie. Dat kan veel administratieve en financiële narigheid voorkomen.
Er is een app gemaakt voor op uw mobiel, die meldingen geeft als er iets geregistreerd wordt in het I&R systeem gekoppeld aan uw UBN nummer. Zo wordt u ook snel geïnformeerd over fouten. U kunt de I&R app downloaden via de app-store.
Saskia Duives-Cahuzak
Voorzitter LTO-vakgroep Schapenhouderij.