field-1246620_1920

Actie #HeteZomerOogst

14-08-2018

Met de actie #HeteZomerOogst breekt de LLTB een lans voor groente en fruit waarvan de kwaliteit en smaak prima is, maar die door de droogte tijdens de groei niet voldoen aan de standaardeisen van supermarkten.

De LLTB probeert deze producten toch in het winkelschap te krijgen. Boeren en telers met een overschot aan 2e klasse producten kunnen zich melden.

Afgelopen woensdag startte de actie in Zuidwest-Nederland in zes winkels van Agrimarkt. Binnen twee dagen waren de te kleine pruimen uitverkocht. Inmiddels lopen er meer reddingsacties bij supermarkten in Nederland. 900 kilo pruimen, 47.000 kilo tomaten, 6 miljoen snoeptomaten en 2000 kilo zomerperen zijn al gered. Momenteel worden er acties voorbereid met venkel, bramen, ijsbergsla, uien, courgettes en appels.

De LLTB wil hiermee bewijzen dat er een markt is voor deze (afwijkende) producten en voert de druk op richting versinkopers om in tijden van extreme weersomstandigheden links of rechts wat af te wijken van hun standaard kwaliteitseisen door bewust te kiezen voor een vers product van Hollandse bodem. Daar moet dan wel het verhaal richting de consument bij worden verteld op de winkelvloer.

Het eerste bewijs spreekt boekdelen: na vijf dagen actie stijgt het verkoopvolume tot +35 procent! Boeren en telers met een overschot aan smakelijke en kwalitatieve 2e klasse producten kunnen zich melden door een bericht te posten op de Facebookpagina Hetezomeroogst. Deze actie komt uit de financiële koker van het Noordwest-Europese project Food Heroes. Food Heroes redden voedsel van de ondergang.

Hete Zomeroogst

Peren met 3mm afloop

Pagina delen

Sectorgroepen

Dit artikel staat onder de volgende sectorgroepen
Akkerbouw, Fruitteelt