field-1246620_1920

Trekkerrijbewijs houdt de gemoederen bezig

13-11-2017

Twan en Larissa Hendriks uit Grathem doorlopen hun middelbare school in het Belgische Bocholt. De tweeling (14) volgt daar de tweedegraads opleiding Biotechnische Wetenschappen aan het Biotechnicum. Zij kunnen via hun school het Belgische trekkerrijbewijs halen. Maar, daarmee mogen ze in Nederland niet de weg op.

In België heet het trekkerrijbewijs het G-rijbewijs. ‘Dat rijbewijs is in Nederland niet geldig’, vertelt vader Peter Hendriks. ‘Ik heb hier op mijn akkerbouwbedrijf tractoren met een kenteken, die begrensd zijn op 40 kilometer per uur, maar Twan en Larissa mogen er dus niet op rijden met hun G-rijbewijs.’

‘Ook niet als we 16 zijn’, vult Twan aan. ‘We moeten dus twee keer ons trekkerrijbewijs halen; een keer in België en een keer in Nederland. Mijn ouders moeten daardoor dubbele kosten maken.’ Wat de familie ook bevreemd is dat andere rijbewijzen, zoals het B-rijbewijs voor het besturen van een auto, in heel Europa geldig zijn. ‘Voor de tractor gelden dus blijkbaar andere regels’, merkt Larissa op. ‘We snappen er niets meer van.’

Hero Dijkema, deskundige op het gebied van landbouwverkeer bij Cumela, weet duidelijkheid te scheppen: ‘De afspraken over de rijbewijscategorieën A, B, C, D en E zijn in de lidstaten van de Europese Unie gelijk getrokken’, vertelt hij. ‘Daarom noemen we dit ook wel geharmoniseerde rijbewijzen. Voor het besturen van een tractor is die harmonisatie er echter niet. Je Nederlandse T-rijbewijs is dus niet zonder meer geldig in andere EU-landen. Omgekeerd mag je met een Belgisch G-rijbewijs geen landbouwvoertuigen in Nederland besturen.’

 

Wederzijdse erkenning

Bij de invoering van het T-rijbewijs in juli 2015 werd al snel duidelijk dat dit praktische problemen opleverde voor agrariërs in de grensstreek. Dijkema: ‘Het ministerie van Infrastructuur en Milieu is toen aan de slag gegaan met de erkenning van de tractorrijbewijzen met onze directe buurlanden. Met Duitsland zijn snel goede afspraken gemaakt hierover. Het Nederlandse T-rijbewijs is gelijkwaardig aan het Duitse T-rijbewijs en omgekeerd. België wilde de wederzijdse erkenning echter in Benelux-verband regelen. Dat proces loopt nog steeds.’

 

Uitzonderingen

Om tractor in België te mogen besturen, hoeft niet iedereen een G-rijbewijs te halen. De wet kent een aantal uitzonderingsregels. De eerste is dat chauffeurs geboren voor 1 oktober 1982 geen G-rijbewijs nodig hebben om een tractor te besturen. ‘Dat geldt ook voor chauffeurs geboren in Nederland. De grootste groep agrariërs heeft dus geen probleem wat betreft het rijden op een tractor in België.’

Andere uitzondering is dat personen die geen G-rijbewijs kunnen halen, zijn vrijgesteld. ‘Ook dit is van toepassing op Nederlandse chauffeurs. Een Nederlander kan namelijk geen rijbewijs in België halen. Je kan alleen een rijbewijs halen in het land waar je ingezetene bent. Wat in België echter ook mogelijk is – en nu komen we op het punt van familie Hendriks – is om via je opleiding het G-rijbewijs te halen. En Twan en Larissa hebben die mogelijkheid. Maar zij mogen straks met hun G-rijbewijs niet in Nederland rijden.’

 

Tegenstrijdig

Opvallend is wel dat de Belgische Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer (VOD) onlangs aan RijschoolPro, het vakblad voor de Nederlandse rijschoolbranche, heeft laten weten dat een Nederlandse rijbewijshouder in België alleen tractoren en landbouwvoertuigen mag besturen als hij in bezit is van het CE-rijbewijs. ‘Die uitspraak is in strijd met de documentatie die wij hier bij Cumela van de officiële instanties hebben ontvangen’, zegt Dijkema. ‘We houden vooralsnog vast aan de regels zoals ze bij ons bekend zijn. Maar we trekken wel weer aan de bel bij het Nederlandse ministerie, want deze onduidelijkheden moeten worden weggenomen.’

De conclusie van Dijkema is dan ook dat Nederlandse chauffeurs in België voor landbouwvoertuigen geen rijbewijs nodig hebben. ‘Tenzij zij in België onderwijs volgen en daardoor de mogelijkheid hebben een G-rijbewijs te halen. Zij hebben een G-rijbewijs nodig om in België een tractor te mogen besturen.’

Van een Europees tractorrijbewijs zal volgens Dijkema voorlopig nog geen sprake zijn. ‘Dat gaat nog heel wat jaren duren. Het is voorlopig wachten op de wederzijdse erkenning van het T- en G-rijbewijs.

Twan en Larissa Hendriks, Grathem

Wederzijdse erkenning met Duitsland goed geregeld

Nederland en Duitsland hebben wel elkaars trekkerrijbewijzen erkend. ‘Voorwaarde is wel dat het T-rijbewijs daadwerkelijk is bijgeschreven op het Nederlandse rijbewijs’, zegt Hero Dijkema van Cumela. ‘Rijbewijs B volstaat soms wel in Duitsland, maar alleen voor tractoren die niet harder kunnen rijden dan 40 km/u. En met een aanhangwagen erachter mag je met alleen een B-rijbewijs dan niet harder rijden dan 25 km/u. Daarnaast mag je de tractor enkel inzetten voor agrarische doeleinden.’

Dijkema benadrukt dat chauffeurs in het buitenland zich altijd moeten houden aan de wetgeving van het betreffende land. ‘Denk daar niet te licht over. Ook in het kader van aansprakelijkheid.’

Omdat de wederzijdse erkenning in België nog niet goed geregeld is, adviseert Dijkema chauffeurs in elk geval altijd aan de Nederlandse wetgeving te voldoen. ‘Daar kijkt de verzekeraar in het kader van aansprakelijkheid namelijk ook naar.’

Duitse vlag

 

 

Pagina delen