field-1246620_1920

Opleiding Risicomanagement voor Limburgse fruitteeltsector

12-09-2017

Georganiseerd door Stichting CORMEC, ondersteund door de provincie Limburg, de LLTB en in samenwerking met agrarisch onderzoeksbureau Geelen Consultancy uit Wageningen start op 10 januari 2018 de opleiding Risicomanagement voor de fruitteeltsector.

Het is een praktische op maat gemaakte cursus voor fruittelers waarin u leert hoe u uw bedrijfsresultaat kunt verbeteren.

De cursus is opgezet door Joost Pennings, professor marketing en financiën aan de Universiteit van Maastricht en professor goederentermijnmarkten aan de Wageningen Universiteit. Daarnaast heeft hij samen met zijn ouders een akkerbouwbedrijf en staat hij regelmatig met zijn laarzen in de Limburgse löss.

Een van de vele beschikbare strategieën voor inkomensverbetering is bijvoorbeeld het (gedeeltelijk) afdekken van prijsrisico's via risicomanagementinstrumenten (termijncontracten bijvoorbeeld), waarbij het zelfs mogelijk is om winstmarges vast te zetten door middel van het vastzetten van in – en verkoopprijzen. Alleen al het verkrijgen van inzicht in de deze risicomanagementinstrumenten (markten) geeft een indicatie over de te verwachten prijzen. Er worden momenteel nieuwe contractvormen en instrumenten ontwikkeld voor de groente- en fruitsector.

Tevens wordt er ingezet op innovatie en marktoriëntatie. Dit laatste heeft te maken met hoe men de markt beter kan ‘lezen’ om zodoende een hoger rendement te halen. Een paar voorbeelden:

  • De markt kan de eindconsument zijn, maar ook de directe afnemers (of toeleveranciers). Hoe kunnen we beter in spelen op de vraag? Dit heeft niet alleen te maken met ras of type product, maar ook dat de teler zorgt voor zaken als “just-in-time delivery” (omdat hij/zij bijvoorbeeld een goede opslagloods heeft gebouwd en precies op tijd kan leveren op het moment dat de afnemer dat vraagt).
  • Marktoriëntatie kan ook betekenen: direct kijken naar wat de consument wil. Bijvoorbeeld de totale “beleving” van het product, zoals het zelf laten plukken van het fruit door gezinnen.

Marktoriëntatie genereert tevens vaak innovatie. De teler ziet bijvoorbeeld dat er vraag is naar bepaalde verse sappen (marktoriëntatie) en gaat over tot het zelf persen van fruit tot sappen (innovatie) en weet dit lokaal inclusief eigen bedrijfsmerk af te zetten. Dit is een voorbeeld aan de verkoopkant, maar geldt evenzeer aan de kostenkant, bijvoorbeeld het samen inkopen van producten om gebruik te maken van schaalvoordelen.

In deze op maat gemaakte cursus voor fruittelers (alle soorten) uit Limburg wordt uitgelegd hoe telers hierop kunnen inspelen. Ook worden er concrete instrumenten ontwikkeld in de cursus die de teler direct op zijn bedrijf kan gebruiken. De cursus bestaat uit zeven bijeenkomsten op 10/1/2018, 17/1, 24/1, 31/1, 7/2, 14/2 en 21/2 en vindt plaats in het Landbouwhuis te Roermond. Elke bijeenkomst is van 9.30 uur tot 12.30 uur.

U kunt zich opgeven door een e-mail te sturen naar info@cormec.eu met contactgegevens (NAWT). Als u een keer niet kunt, is dat niet erg. Er wordt een symbolische bijdrage gevraagd van € 175,00 voor de gehele cursus.

Voor vragen over de cursus kunt u altijd contact opnemen met Jean-Louis Stassen (tel. 06 – 11523697) of Jan Geelen (tel. 06 – 20607090, jan@geelen-consultancy.nl).

Geef u snel op want de vorige cursussen voor de andere sectoren zaten snel vol. Er kunnen maximaal 25 fruittelers deelnemen aan de cursus. Eenzelfde cursus wordt ook gegeven aan tuinbouwers (bedekte en open teelten, zelfde data, alleen van 12.30 uur tot 16.00 uur).

Meer informatie kunt u vinden op de CORMEC-website.

Conceptprogramma Opleiding Fruitsector (telkens van 9.30 uur tot 12.30 uur)

schoolbord_liggend_0

 

 

Programma fruitcursus

Pagina delen

Sectorgroepen

Dit artikel staat onder de volgende sectorgroep
Fruitteelt