field-1246620_1920

Politie alert op afdekken lading in kipper

11 okt 2016

Akkerbouwers in verschillende gemeenten zijn beboet voor het niet afdekken van aardappelen in de kipper. De wetgeving over het afdekken van lading is in 2014 veranderd, maar niet iedere agent of handhaver is hiervan op de hoogte. ‘De interpretatie van de agent bepaalt uiteindelijk of er wel of geen boete wordt uitgedeeld’, is de ervaring van Hero Dijkema van Cumela.

In 2014 is de wetgeving rond afvallende lading aangepast. Voorheen was het zo dat losse lading die eraf kan vallen moest zijn afgedekt. Het Openbaar Ministerie heeft in 2014 de bepaling voor losse lading aangepast aan de praktijk. De verkeerswet schrijft nu voor dat afdekken verplicht is als door af-vallende of afwaaiende lading gevaar of hinder ontstaat of kan ontstaan. ‘Veel agenten denken nog dat losse lading altijd afgedekt moet zijn’, zegt Hero Dijkema, beleidsadviseur (land)bouwverkeer en vervoer bij Cumela. ‘Dat is een misvatting die nog wel eens gedoe geeft in de praktijk.’ Cumela heeft de veranderde wetgeving diverse malen bij agenten aangegeven. ‘De meesten snappen het’, zegt Dijkema. ‘Maar het heeft ook te maken met gevoel voor de soorten lading die er zijn. Interpreteert de agent het als gevaarlijk of hinderlijk, dan is er discussie.’

Onder de schotten

Wat voor advies heeft Dijkema over het laden als het gaat om de oogst van aardappelen en bieten? ‘Zorg ervoor dat je goed onder de schotten laadt, minimaal 20 centimeter onder de rand aan de zijkanten. Er mag wel iets van een kop op zitten, maar die moet niet al te veel boven de kipper uitsteken. De oogst moet in de bocht, als aardappelen gaan rollen, in de bak blijven. Als je op deze manier laadt, vallen er nooit aardappelen af.’

De beleidsadviseur verwijst naar proeven die zijn gedaan met vrachtwagens, geladen met suikerbieten. Bij een bietentransport, waarbij genoeg ruimte onder de schotten is aangehouden, bleek dat er bij hard remmen en in scherpe bochten niets uit de vrachtwagens viel. ‘Het soort lading bepaalt mede of er iets afvalt’, legt Dijkema uit. Daarom is het advies om bij losse lading zoals mais en kuilgras in de kipper, silagewagen en opraapwagen helemaal onder de schotten te blijven, dus niet met een kop erop die boven de schotten uitkomt. ‘Voor de zekerheid zou ik dit aanhouden. Deze lading zou wat kunnen gaan waaien, maar hoeveel gevaar of hinder ontstaat er dan? De eerste stap om dit zo veel mogelijk te voorkomen is dus om bij mais en kuilgras onder de schotten te blijven.’

Boete

Maar ook al is er geladen volgens het advies, dan geeft dat volgens de beleidsadviseur geen garantie dat de ondernemer geen boete krijgt. ‘Wij hebben bij de politie aangekaart om op een uniforme manier te handhaven, maar de politie zegt dat het ter interpretatie is van de agent.’ In de situatie waarin een ondernemer in discussie raakt met een agent over het wel of niet afdekken van een lading of een al of niet gevaarlijke situatie, adviseert Dijkema om foto’s te maken van de combinatie, maar ook van de lading in de bak van kipper of silagewagen. ‘Laat met de foto’s zien dat je aan de randen goed onder de schotten hebt geladen’, zegt de beleidsadviseur. ‘En maak de foto’s op de plaats waar je staande bent gehouden. Fotografeer de omgeving mee, bijvoorbeeld een boerderij of huis of de agent als die dat goed vindt. Je moet je eigen bewijs verzamelen als je bezwaar gaat maken tegen de boete. Maak je bezwaar en heb je geen bewijs, dan verlies je het van de agent. Je moet de rechter kunnen overtuigen.’

aardappels (flickr)

Pagina delen