field-1246620_1920

Terugblik en doorkijk naar de toekomst in de kalkoenhouderij

10 feb 2015
Het jaar 2015 is bijna een maand oud. Terugblikken op 2014 kan nog net. Hoe kijken agrarische ondernemers terug op dit jaar, dat voor de land- en tuinbouw in veel opzichten roerig verliep. En wat zijn hun plannen, wensen en verwachtingen voor dit jaar?

Harrie van Lier, kalkoenhouder uit Helden:
‘Meer Nederlands kalkoenvlees op het bord van consument’

“Ons bedrijf bestaat uit een kalkoenen- en een aspergetak; twee ‘takken van sport’ waar Peel en Maas sterk in is. Onze gemeente heeft de meeste asperges van ons land, en ongeveer een vijfde van de Nederlandse kalkoenen wordt gehouden in Peel en Maas.
2014 was voor ons bedrijf een jaar zonder echte ups en downs. Voor de pluimveesector in zijn algemeenheid vormde de vogelgriep wel een grote domper, maar op ons bedrijf hebben wij hier weinig hinder van ondervonden. Gelukkig maar!

Afgelopen jaar stond voor ons vooral ook in het teken van de promotie van Nederlands kalkoenvlees. Samen met acht collega’s zet ik me hiervoor in. Dat vind ik belangrijk; om de consumptie te bevorderen, maar ook om in ons land draagvlak te houden voor de kalkoenhouderij. In Nederland is nauwelijks nog kalkoenvlees uit eigen land te verkrijgen; hierdoor is ons product relatief onbekend bij de consument. Het project ‘De Slanke Bourgondiër’ moet hier verandering in brengen. We gaan onder meer de ‘vier G’s’ van kalkoenvlees promoten: Gemak(gemakkelijk te bereiden), Gezondheid(voedzaam en mager), Goed gedrag (een duurzaam en eerlijk product) en Genieten(van de diversiteit van wit en rood vlees).

In 2015 wordt deze promotiecampagne voor de gehele Nederlandse kalkoensector verder uitgerold. Op dit moment zijn we bezig met het ontwikkelen van een eigen website en het opzetten van verkooplocaties. We gaan ons vlees in eerste instantie verkopen op de kalkoenbedrijven zelf, maar willen dit in de toekomst uitbreiden naar speciaalzaken, horeca en misschien zelfs supermarkten. Hopelijk gaan dit jaar al meer Nederlandse consumenten kalkoenvlees uit eigen land eten. Daarnaast hoop ik, voor mijn bedrijf en voor de sector als geheel, op een jaar met redelijke voerprijzen en - heel belangrijk!- zonder vogelgriep.”
Kalkoen

Pagina delen

Sectorgroepen

Dit artikel staat onder de volgende sectorgroep
Pluimveehouderij

Reageren op dit bericht

Naam
E-mail
Reactie

Reacties op dit bericht