Aardbeien

Noord-Limburg: dé plek voor agrotoerisme in Nederland

12 jun 2021

Een win-win voor ondernemers en toeristen in de regio Noord-Limburg: dat is het Platform Agrotoerisme. Deze online ontmoetingsplek voor ondernemers uit de recreatie- en agrarische sector is op zaterdag 12 juni gelanceerd bij Aardbeienland in Horst aan de Maas. Dit initiatief is een samenwerking van meer dan vijftig ondernemers, de LLTB, MKB-Limburg en HAS Hogeschool.

Lancering Platform Agrotoerisme

De ambitie van de Regio Noord-Limburg is helder: de gezondste regio van Nederland worden. Daar hoort Toerisme & Leisure zeker bij. Door crossovers te maken met andere sectoren, ontstaat er een flinke impuls voor de recreatieve sector én ontstaan nieuwe verdienmodellen voor de agrarische ondernemers. Dit alles komt samen op het Platform Agrotoerisme, dat is voortgekomen uit het Actieprogramma Vrijetijdseconomie.

In Noord-Limburg zijn meer dan 200 agrarische ondernemers actief op het terrein van agrotoerisme. ‘Steeds meer boeren en tuinders kiezen ervoor om, naast de primaire productie van voedsel of sierproducten, een maatschappelijke taak te vervullen. Een deel van deze ondernemers richt zich op recreanten in Limburg. Zij willen deze mensen met hun boerderijcamping, vakantiewoningen, dagactiviteit of boerderijwinkel laten genieten van alles wat onze mooie provincie te bieden heeft, zowel qua streekproducten als qua landschap’, vertelt LLTB-portefeuillehouder Susanne Görtz.

‘Agrotoerisme is niet voor iedere boer of tuinder weggelegd. Het is uiteindelijk aan de ondernemer om te besluiten al dan niet iets met agrotoerisme te willen doen. We vinden het als LLTB alleen wel belangrijk dat iedere ondernemer die een dergelijke bedrijfstak wil ontwikkelen, hier de ruimte voor krijgt. Daarom ondersteunen we onze leden in het opzetten en professionaliseren van deze bedrijfstakken. Onder meer door hen van de juiste informatie en kennis te voorzien, maar ook door aan de samenleving te laten zien wat onze Limburgse boeren en tuinders allemaal doen en hoe ze daarmee bijdragen aan de gezondheid van de provincie.’

De samenwerking met Platform Agrotoerisme sluit hier volgens de LLTB-bestuurder naadloos op aan. 'Via het Platform Agrotoerisme worden onze leden uitgedaagd om verder te kijken dan de agrarische sector. Juist in de verbinding met andere sectoren ligt de sterkte van dit platform.' Het Platform Agrotoerisme is te bekijken op deze website. Hier kunnen agrarische ondernemers zich ook voor het platform aanmelden.

Promotie Noord-Limburgse streekproducten

Het Platform Agrotoerisme heeft onder meer tot doel om streekproducten te promoten en deze te verbinden met lokale initiatieven. Het platform laat er geen gras over groeien en is in samenwerking met Berry Briljant meteen gestart met een promotiecampagne, waarbij jaarrond verschillende streekproducten in de spotlight worden gezet. De campagnereeks wordt afgetrapt met de aardbei.

‘Superfood hoeft niet van ver te komen, kom het Noord-Limburgse Superfruit beleven’, is de boodschap die met de promotiecampagne wordt uitgedragen. Als onderdeel van de campagne wordt per streekproduct een karikatuur of mascotte ontwikkeld, te beginnen met de Super Aardbei. Daarnaast wordt de groente-, fruit- of gewassoort middels een video en andere on- en offline middelen gedurende de campagne gepromoot. Bij Aardbeienland komt een aardbeienwand met facts & figures over de aardbei. Via het Platform Agrotoerisme worden crossovers rondom de aardbei gezocht.

Vanaf half juli krijgt de campagne een vervolg met de blauwe bes. Blauwe bessentelers uit Noord-Limburg, die graag aan de campagne willen deelnemen, kunnen contact opnemen met LLTB-projectleider Leandra Schmitz via lschmitz@lltb.nl.

Pagina delen

Sectorgroepen

Dit artikel staat onder de volgende sectorgroep
MFL