Korte Ketens

‘Voedsel van de boer om de hoek’

23 dec 2019

Kunnen we voedselketens echt gezonder en duurzamer maken zonder ons te laten belemmeren door hoe zaken georganiseerd zijn? Deze vraag staat centraal in het LOF-programma Korte Ketens. In acht bootcamps bouwen Limburgse organisaties samen een jaar lang aan een nieuwe realiteit.

Samenwerken

Cateraars als Albron en Hutten, onderwijsinstellingen als Hogeschool Zuyd en Fontys Venlo en zorginstellingen als de Meander-Groep en Maastricht UMC; allemaal hebben ze de wens om gezond en duurzaam voedsel uit de buurt in te kopen.

‘We hebben een kleine rekensom gemaakt van de provincie Limburg, de Limburgse Coöperatie Zorgboeren en zorgorganisatie Zuyderland. Dan spreken we al over 5.520 daadwerkelijke maaltijden per dag’, weet Jordie van Berkel-Schoonen, verandermanager bij F-Fort en mede-initiatiefnemer van het LOF-programma. Zij verzorgt samen met Karin van IJsselmuide de acht bootcamps.

Van IJsselmuide is manager Maatschappelijke Programma’s bij Nevi en specialist in maatschappelijk verantwoord inkopen. ‘Voedsel is voor veel organisaties een routineproduct, terwijl het juist een grote bijdrage kan leveren aan de gezondheid van personeel en patiënten.’

‘Het goede gevoel’

Volgens Van IJsselmuide is allereerst bewustwording nodig. ‘Daarnaast moeten er kwalitatieve en betaalbare alternatieven zijn. Ook willen we aandacht besteden aan ‘het goede gevoel’, bijvoorbeeld dat het voedsel van de boer om de hoek komt.’

In de volgende bootcamp staat ‘true pricing’ centraal, het doorberekenen van ecologische en sociale effecten in de productprijs. ‘Dit willen we beter in kaart brengen, want hoe bereken je precies het effect van de voedselproductie op de bodem?’ zegt Van Berkel. ‘We hebben de ruimte om de voedselketen goed in beeld te brengen voordat we de sprong maken naar oplossingen. Want als die simpel waren, dan hadden we ze allang bedacht.’

In de tweede helft van het jaar gaan de partijen daadwerkelijk aan de slag met het bouwen van nieuwe korte ketens. ‘Omdat de klant in de praktijk bepaalt, zitten zij ook aan het stuur om het inkoopsysteem te veranderen’, verwoordt Van IJsselmuide. ‘Logistiek en de verkrijgbaarheid van producten spelen daarbij een grote rol.’

Wat is na acht bootcamps het gedroomde resultaat? ‘Dat we korte ketens implementeren in de praktijk en meetbaar maken’, antwoordt Van Berkel. ‘Hopelijk dient het als vliegwiel voor een nieuwe manier van duurzaam en lokaal inkopen.’

Heeft u vragen of wilt u meepraten? Word dan lid van de LOF-groep op KiempuntLimburg.nl.

Bron: Nieuwe Oogst (21 december 2019)

Pagina delen