Volg LLTB op Twitter!

19-03-2019Onderscheidende vleesproducten vermarkten

Varken

De vraag naar een bijzonder vleesproduct groeit sneller dan het aanbod. Dat biedt kansen. Zowel ambachtelijke slagers als supermarkten zijn op zoek naar ‘ander vlees’, maar ook de consument is meer en meer bereid zich te oriënteren buiten de reguliere kanalen.

‘Voor slagerswinkels is hoge kwaliteit, productpresentatie en herkomst uit de regio belangrijk’, stelt Gé Backus, directeur van Connecting Agri & Food. Vlees dat in Nederland is geproduceerd en verwerkt, liefst met een foto van de boeren erbij, wekt vertrouwen. Daarnaast is het belangrijk om een uniek verhaal te hebben. Volgens de cijfers van Backus staat 15 tot 20 procent van de consumenten stil bij de wijze van houderij op varkensbedrijven en deze groep groeit. Als het vlees er lekker uitziet en consumenten zijn overtuigd dat het dierenwelzijn geborgd is, wordt de smaak nog hoger gewaardeerd.

Supermarkten

Ook supermarkten zoeken naar nieuwe producten om zich meer te kunnen onderscheiden van hun concurrent. Het vleesassortiment is de afgelopen jaren namelijk steeds meer op elkaar gaan lijken. Grotere partijen willen supermarkten ook niet links laten liggen, aangezien zeker 75 procent van het varkensvlees via de supermarkt wordt verkocht, volgens Backus.

Bij supermarkten binnenkomen is niet eenvoudig. Het merk Frievar probeert dit te doen door te werken met de blockchaintechniek. Hiermee kan Frievar garanties geven over het product, eigen processen optimaliseren en tevens de financiering en afrekening in de keten anders organiseren. ‘Deelnemen aan een goed georganiseerde keten is de enige toekomst voor veel familiebedrijven’, zegt Cor van Doorn, mede-eigenaar van Frievar Trade.

Horeca en online verkoop

Naast slagers en supermarkten is een andere optie om rechtstreeks aan horeca of zelfs rechtstreeks aan de consument te verkopen, in een eigen winkel of online. Vooral voor kleine veehouders is dit een interessante optie. Het vergt wel de nodige aandacht voor sales en marketing en dat moet bij de ondernemer passen.

Voorbeelden

Met de komst van nieuwe technologie, sterk veranderend consumentengedrag en een vleesindustrie die zoekt naar andere verdienmodellen, ontstaan ook in Limburg volop nieuwe initiatieven met onderscheidende vleesproducten. Meer hierover leest u op de website van Kiempunt.

Sectorgroepen
Dit artikel staat onder de volgende sectorgroepen
Pluimveehouderij, Rundvee- en schapenhouderij, Varkenshouderij
Terug

Reacties

Reageren

Naam
E-mail
Reactie

Inloggen