field-1246620_1920

Jaarverslag Proefboerderij Wijnandsrade

25 jul 2017

Het verslag van de activiteiten in 2016 van Proefboerderij Wijnandsrade geeft goed inzicht in de veelzijdige rol die deze locatie vervult als spin in het netwerk-web van onderzoek en kennisoverdracht tussen onze boeren in de praktijk, onderzoeksinstellingen en toeleveranciers uit het bedrijfsleven in binnen- en buitenland.

In 2016 zijn er op de Proefboerderij in Wijnandsrade veel teelt-technische onderzoeksprojecten in opdracht van het bedrijfsleven uitgevoerd. Op de praktijkmiddagen in september hebben veel leden met akkerbouw en melkveehouderij zich persoonlijk in kennis gesteld van de laatste inzichten uit lopende onderzoeken en waardenetwerken.

Het organiseren van de jaarlijkse praktijkmiddagen behoort tot de belangrijkste taken van de Proefboerderij, om te zorgen dat kennis en ervaring uit onderzoeken en waardennetwerken bij onze LLTB-leden met akkerbouw en melkveehouderij terecht komt. Dankzij de financiële bijdrage van Stichting Boerenbonden Swentibold en Zuid heeft de Proefboerderij wederom haar open dagen voor leden in 2016 kunnen organiseren. Op 6 september vond de jaarlijkse praktijkmiddag Akkerbouw plaats (zie pagina10) en op 21 september 2016 werd voor de tweede keer de praktijkmiddag Ruwvoer voor de melkveehouderij gehouden (zie pagina 11).

Op 23 november is er bij de Proefboerderij een gewasbeschermingsmanifestatie geweest in het kader van het project Duurzaam Schoon Grondwater (zie pagina 11).

Jaarverslag 2016 in vogelvlucht

• Onderzoeksprojecten 1 t/m 8 (vanaf pagina 4) gaan over rassenvergelijkingen in diverse gewassen.
  • Onderzoeksprojecten 9 t/m 15 gaan over bemesting.
  1. Waardenetwerk “Betere stikstofbenutting met de Aardappelsensing app” (pagina 6): dit heeft in 2016 een vervolg gekregen.
  2. Onderzoek ijklijnen gewassensoren (pagina 6): dit is nieuw in 2016.
  • Onderzoeksprojecten 16 t/m 21 gaan over gewasbescherming.
  1. Luisbestrijding in conservenerwten (pagina 7) Dit onderzoek was in opdracht van een Belgische groenteverwerker en in samenwerking met PIBO Tongeren.

Diverse projecten

1. De Pilot Slim Bemesten 2015-2018. Deze pilot is uniek door de samenwerking van een aantal Zuid-Limburgse akkerbouwers en melkveehouders. Lees op pagina 9 bijvoorbeeld over Afvoeren bietenblad als equivalente maatregel, Onderzoek innovatieve bemesting snijmaïs en Demonstratie groenbemesters.
  2. Innovatief Waardenetwerk onkruidbestrijding bij niet-kerende grondbewerking voor zomergraan (pagina 9): dit is een nieuw waardenetwerk in 2016.

Bekijk hier het jaarverslag.

Vooraankondiging praktijkmiddagen 2017

De praktijkmiddag Akkerbouw is donderdag 7 september 2017 en de praktijkmiddag Ruwvoer is woensdag 20 september 2017.

Melkkoeien 2

Pagina delen

Sectorgroepen

Dit artikel staat onder de volgende sectorgroep