field-1246620_1920

Update waterschade

19-07-2016

De hele maand juni en een deel van juli had Zuidoost-Nederland te maken met extreme regenval. Vanaf het begin van deze periode is de LLTB samen met veel partners druk in de weer om aandacht vragen voor de grote problemen waar boeren en tuinders mee te maken hebben.

Er is een brief gestuurd aan het kabinet, een petitie is aangeboden aan de Tweede Kamer. Dit met het doel om de Wet tegemoetkoming schade bij rampen (Wts) in werking te stellen. Helaas gaf het kabinet en de coalitie van VVD en PvdA niet thuis en werd de Wts niet in werking gesteld.

Werkgroep

Daar hield het natuurlijk niet op. Direct na het ‘nee’ van staatssecretaris Martijn van Dam is een ambtelijke werkgroep aangesteld. Daarin werken vertegenwoordigers van het ministerie van Economie Zaken, LLTB, ZLTO, provincie Limburg, provincie Noord-Brabant en vertegenwoordigers van gemeenten. Deze werkgroep inventariseert op verzoek van Van Dam de behoeften uit de sector.

 De werkgroep inventariseert o.a. de volgende onderwerpen:

  • Financiering bedrijven/liquiditeitsknelpunten
    Bedrijven die als gevolg van directe of indirecte schade als gevolg van wateroverlast en/of hagel financiering nodig hebben voor het herstel van de schade of ter voorkoming van verdere schade moeten duidelijkheid hebben over de procedure, de snelheid en de voorwaarden. De voorwaarden waaronder zij nu deze (nood)financiering kunnen krijgen zijn beperkend omdat de financiers (banken) risico-inschattingen maken en ook ten aanzien van rentes commerciële uitgangspunten hanteren en dus hoge rentes.
  • Gemeenschappelijk landbouwbeleid (GLB)
    Knelpunten als gevolg van extreem weer:
    • Mogelijkheden wijzigen bouwplan;
    • Niet kunnen voldoen aan voorwaarden GLB.
  • Herstelbemesting
    Voorwaarde van herstelbemesting is een schaderapport opgesteld door een erkende taxateur. Dit wordt gezien als een onnodige kostenpost, onrechtvaardig en contraproductief. Kunstmest is een extra investering ten opzichte van de geleden schade. Gevoel ondernemer is dat deze dubbel gepakt wordt, terwijl hij probeert te redden wat er te redden valt. Door het extreme weer is namelijk al bekend dat mineralen zijn uit- en afgespoeld.
  • Adequate bemesting bij nieuw gewas
    Indien een ondernemer besluit mits toegestaan (zie knelpunt GLB) om het vernietigde of te veel beschadigde gewas onder te werken (niet te oogsten) en een nieuw gewas te telen om de economische schade te beperken is wel een adequate bemesting nodig. Hier is dus geen sprake van herstelbemesting maar dient de bemesting afgestemd te worden op het nieuw te telen gewas met in acht neming van de duur van de teelt. Voor de bemesting van het nieuwe gewas dient een ontheffing te komen
  • Asbest
    In Limburg zijn het aantal asbestsaneringen, die met spoed nodig zijn in verband met continuïteit in de bedrijfsvoering, gering. De acute nood is er in die gevallen niet minder om.
  • Brede Weersverzekering (BWV)
    De LLTB wil de evaluatie van de BWV versnellen. Er bereiken ons geluiden van ondernemers die geweigerd zijn en ook van ondernemers die uit de verzekering zijn verwijderd. De roep van ondernemers om een goede verzekering is groot. Blijkbaar ervaart men de huidige BWV niet als zodanig. Tevens lijkt de stelling van Van Dam dat alle schade die ondernemers lijden als gevolg van het noodweer in juni gewoon te verzekeren was nogal voorbarig.

In het kader van de beeldvorming rondom de BWV en het gebruik daarvan wil de LLTB graag van de verzekeraars inzicht krijgen in het aantal verzekerden, het aantal claims en het bedrag dat door de verzekeraars zal worden uitgekeerd als gevolg van het noodweer in juni.

Het regionaal waterbeheer (Code Oranje)

Limburg is getroffen door een reeks extreem zware buien, die tot veel wateroverlast hebben geleid. Extreme weersomstandigheden die het gevolg zijn van het veranderende klimaat. Vanaf nu zullen hevige neerslag en lange periodes van droogte vaker voorkomen. Waterschap Peel en Maasvallei richt een programma in, waarmee zij zich samen met haar partners, voorbereiden op de klimaatverandering. Doel is om Noord- en Midden-Limburg klimaatrobuust te maken. De belangrijkste fysieke uitdagingen zijn daarbij het omgaan met zware buien en grote afvoeren, het tegengaan van droogte en afgeleid daarvan het verbeteren van de waterkwaliteit. In oktober levert het waterschap een rapport op, dat voldoet aan de volgende hoofddoelen. 

Hoofddoel 1: Leren van het heden, kijkend naar de toekomst. We verkennen de huidige situatie, met haar knelpunten, analyseren deze en komen tot een aantal adaptie-strategieën.

Hoofddoel 2: deeladviezen over onderwerpen die van belang zijn voor het programma, waaronder het maaibeleid, het peilbeheer, stedelijk waterbeheer en de governance. We geven inzicht in hoe we het  werk anders kunnen inrichten, checken of de aanpak klimaatproof is, analyseren knelpunten en kijken wat ervoor nodig is om deze op te lossen. 

Hoofddoel 3: Maatschappelijke inbedding. Aangaan van het dialoog, creëren van gedeeld verantwoordelijkheidsbesef bij de omgeving en draagvlak voor de gezamenlijke aanpak. De aanpak moet uiteindelijk iets van ons allemaal worden. 

Hoofddoel 4: rapportage. Hierin brengen we de resultaten samen en brengen prioriteit aan in de te nemen maatregelen. We beschrijven welke maatregelen op korte termijn kunnen worden opgepakt, geven aan wie dat gaat doen en hoe het vervolg eruit ziet. 

 

Regen

Pagina delen