field-1246620_1920

LTO wil samenwerking met Ahold Delhaize

30 jun 2015
Het nieuwe supermarktconcern Ahold Delhaize heeft een eigen verantwoordelijkheid waar het gaat om maatschappelijk ondernemen. “Dit behelst onder meer samenwerking in de diverse versketens met als doel optimale kansen voor duurzame producten en processen”, zegt voorzitter Albert Jan Maat van LTO Nederland.

Per saldo gaat het naast duurzaamheid eveneens om een faire opbrengstprijs voor alle ketenpartijen, dus óók voor boeren en tuinders als primaire producenten. Maat: “Boeren en tuinders kunnen beter en duurzamer werken, maar in alle gevallen is samenwerking nodig in ketens om dat te laten resulteren in onderscheidende producten in de winkels.”

Met als uitgangspunten de consument en korte productieketens zal de nieuwe supermarktconcern de daad bij het woord moeten voegen. In de praktijk betekent dat een en ander zijn ‘vertaling’ krijgt in kwaliteitssystemen van de supermarkt, organisatie van de ketens én een evenwichtige verdeling van marges in de keten.

De LTO-voorzitter benadrukt dat integratie en internationalisering doorgaan, zowel nationaal als internationaal. Hij noemt samenwerking tussen producenten, met consumenten en met supermarkten “een pure noodzaak willen we als boeren en tuinders aan de bal blijven”.

LTO Nederland heeft goede contacten met AH. Zo is in 2013 een gezamenlijk rapport (‘Van alle markten thuis’) uitgebracht over samenwerking in de keten. Met de Belgische Boerenbond (BB) wil LTO met het ‘nieuwe’ supermarktconcern contacten houden en voortzetten om gezamenlijk tot goede afspraken te komen.
Delhaize

Pagina delen